Saturday, November 1, 2008

Maybank:- phising site...be carefull

ermmm ni post ak copy dari satu forum..just tuk bg info kt korg..xsalahkan kalo di sebar2kan..agar apa yang boleh diselamatkan terselamat..hehehehe

"ari ni gua dapat 1 email yg lampirkan pautan / link ke website phising bagi maybank. Kononnya dia suh varifikasi akaun maybank . Memula gua baca email tu dan gua tgk link gua dah agak dah email ni email tipu punya yg bertujuan nak curi duit dari akaun maybank. Setahu gua,apa apa urusan berkaitan kehilangan no pin, no akaun atau no password maybank2u semuanya perlu berhubung dengan servis center menggunakan phone atau terus ke maybank terdekat untuk bantuan. Kat bawah ni gua lampirkan screenshot email yg gua dapat dan web tersebut.

phising

–>> Email tipu dari kononnya dari maybank group.

phising maybank

–>> Website Tipu. Jangan Terpengaruh. Apa-apa perubahan berkaitan password dan sebagainya sila hubungi maybank terdekat bukan melalui email.

Klik Gambar Seterusnya

Kepada korang yg melayari tenet menggunakan firefox terkini atau google chrome.. kemungkinan utk terpengaruh dengan tipu daya web phising adalah tipis disebabkan dia telah detect awal awal . Jadi nasihat gua… jika kuar mana mana tanda amaran tu berhati hatilah..sila lihat dan perhatikan URL dahulu.. pastikan kesahihan URL web yang kita masuk tu. Semoga tidak terpengaruh.

Langkah -langkah penting mengelakkan tertipu.

1- Pastikan url website bank tuh betul.. sila perhatikan.. ini amat penting supaya korang tidak tertipu dan tidak mengalami kerugian akibat duit di curi secara tak sedar akibat kecuaian anda sendiri.

2- Jika browser detect sesuatu web tu sebagai phising. Jangan cuba cuba masuk ke pautan web tersebut atau anda jangan sesekali update password perbankan online melalui pautan web dari email.Itu semua tipu.. Dan paling penting jika anda dapat email kononnya dari mana-mana bank suruh update password. ABAIKAN SAHAJA.. Jika anda cuba update password atau disuruh utk varifikasi akaun melalui phising web tu.. segala maklumat login anda akan di hantar kepada email lanun lanun cyber yg bina web tuh. Nasihat gua.. berhati-hati ketika menggunakan perbankan online. Korang kena PEKA .. bukan buat PEKAK .. nanti merana lol.."


p palang s: Apa yang baik dijadikan panduan, yang buruk 2 dijadikan sempadan.. (",)

No comments: